Brutalizm – dziecko modernizmu
Form follows function – te trzy słowa, wypowiedziane
przez Louisa Henry’ego Sullivana, zamykają w sobie całą ideę modernizmu.
Kierunek ten zaczął kiełkować na początku XX wieku, a jego pojawienie
się było mocno związane z rozwojem sztuki inżynierskiej oraz coraz
szerszą możliwością wykorzystywania nowych materiałów, takich jak żeliwo
czy stal. Prekursorzy nawoływali do minimalizmu, rezygnacji z ozdób na
rzecz funkcjonalności – piękno budynku tkwiło w jego prostocie i
surowości. Misją architektury modernistycznej było wspólnotowe
wychowywanie społeczeństwa, ustalenie równych podziałów przestrzeni
życiowej i dóbr, optymalizacja i ekonomizacja.
Modernizm w
architekturze europejskiej i światowej utrzymywał się blisko
sześćdziesiąt lat. Podczas jego trwania powstało kilka nurtów,
charakteryzujących się odmiennymi cechami, co miało przełożenie na
wygląd budowli. Wszystkie prądy łączyła jednak główna wartość, którą
była funkcjonalność.
Podstawowe założenia nurtu
Brutalizm to nurt zaliczany do schyłkowej fazy modernizmu, stanowiący w
pewien sposób jego rozwinięcie, a w dalszej fazie zaprzeczenie jego
minimalizmu. Nazwa stylu wzięła się z francuskiego słowa „brut”,
oznaczającego „surowy”. Budynki brutalistyczne charakteryzowały się
ekspresyjną formą pogłębioną zastosowaniem wyrazistych materiałów,
przede wszystkim niewykończonego betonu. Architekci-brutaliści chętnie
wykorzystywali ostre, geometryczne bryły i eksponowali elementy
konstrukcyjne, takie jak słupy, czy szkielet konstrukcji.
Nurt
wzbudzał wiele kontrowersji, ponieważ projektanci świadomie stawiali na
wyobcowanie budynków z otoczenia. Ich skala i forma według krytyków
stylu jest gwałtem na przestrzeni. Budynki utrzymane w tym stylu, które
można znaleźć na całym świecie, wciąż prowokują do dyskusji.
Brutalizm w Polsce
Najwięcej projektów w tym stylu powstało w latach 1950-1970.
Dziś brutalizm staje się inspiracją dla nowego pokolenia projektantów
zmęczonych gładkością i konformizmem komercyjnej architektury.
Brutalizm
nie przyjął się na polskim gruncie do tego stopnia, by można było
prowadzić prawdziwe wędrówki szlakiem tego stylu. Najczęściej
przypisywanym do brutalnej architektury rodzimym projektem jest
nieistniejący już budynek dworca głównego
w Katowicach.
Wiele innych budowli nosi znamiona tego stylu, chociaż często ciężko
nazwać całe budynki „brutalami”. Dlatego poniższego przeglądu nie należy
traktować jako encyklopedycznego spisu, lecz jako próbę wyłowienia w
morzu polskiego modernizmu najciekawszych brutalistycznych elementów.
1. Dworzec w Katowicach
Odtworzone „kielichy” w nowym budynku dworca w Katowicach, źródło: Wikipedia, fot. BartoszKamiński, CC-BY-SA-3.0
- rok powstania: 1972
- rok wyburzenia: 2011
- architekci: Wacław Kłyszewski, Jerzy Mokrzyński, Eugeniusz Wierzbicki
Sztandarowy przykład polskiego brutalizmu, dzięki któremu o tym stylu w
Polsce sobie w ostatnich latach przypomniano. Stało się tak za sprawą
planów wyburzenia starej hali pod nowy budynek dworca i galerię
handlową.
Mieszkańcy
miasta oraz konserwatorzy, historycy sztuki i miłośnicy architektury z
całej Polski głośno protestowali przeciwko całkowitej destrukcji
„brutala z Katowic”. Dzięki ich aktywności inwestor postanowił odtworzyć
w nowej hali dworcowej słynne „kielichy” podtrzymujące dach, które były
głównym elementem decydującym o nowatorskim charakterze dawnego
budynku.
2. Hotel Forum w Krakowie
Hotel Forum w Krakowie, źródło: Wikipedia, fot. Błażej Pindor, CC-BY-SA-3.0
- rok powstania: 1989
- architekt: Janusz Ingarden
Klasyczny przykład relacji architektury brutalistycznej z
przestrzenią.
Budynek samotnie stoi na nabrzeżu Wisły, a jego bryła całkowicie
dominuje nad krajobrazem. Jego budowa trwała ponad dziesięć lat. Efektem
był jeden z najnowocześniejszych hoteli w Polsce, który działał
zaledwie przez 13 lat. Aktualnie budynek służy przede wszystkim jako
wieszak dla reklam wielkoformatowych.
3. Hala Olivia w Gdańsku
Hala Olivia w Gdańsku, źródło: Wikipedia
- rok powstania: 1972
- architekci: prof. Stanisław Kuś, Maciej Krasiński, prof. Maciej Gintowt
Budynek ma ekspresyjną formę przypominającą łódź wznoszącą się na fali.
Przez lata hala służyła głównie hokeistom Stoczniowca. Obecnie trwa
generalny remont budynku.
4. Hala widowiskowa Spodek w Katowicach
Spodek w Katowicach, źródło: Wikipedia, fot. Lestat (Jan Mehlich), CC BY-SA 3.0
- rok powstania: 1971
- architekci: prof. Maciej Gintowt, Maciej Krasiński
Symbol Katowic, przez lata największa hala sportowa i widowiskowa w
Polsce. Pomimo ponad 40 lat od otwarcia, wciąż broni się formą, która
przez niektórych ekspertów uznawana jest za brutalizm.
5. Dom Handlowy Central w Łodzi
Dom Handlowy Central przed pokryciem tynkiem, źródło Wikipedia, fot Polimerek, CC BY-SA 3.0
- rok powstania: 1972
- architekci: prof. Maciej Gintowt, Maciej Krasiński
Dom handlowy i wieżowiec biurowy stanęły obok wybudowanej w latach
70-tych szerokiej arterii czyli łódzkiej trasy W-Z. Ich surowa, ponura
forma kontrastowała z neonami, które rozświetlały elewację. Obecnie dom
handlowy pokryty jest gładkim tynkiem i całkowicie zatracił swój
brutalny wdzięk. Sąsiedni biurowiec wciąż przypomina o pierwotnym
charakterze projektu, jest jednak coraz bardziej zaniedbany.
6. Wrocławski „Manhattan” czyli „sedesowce”
Wrocławski Manhattan, źródło: Wikipedia, fot. Shaqspeare, CC BY-SA 3.0
- rok powstania: 1970-1973
- architekt: Jadwiga Grabowska-Hawrylak
Potoczna nazwa osiedla, złożonego z 6 budynków mieszkalnych, pochodzi od
kształtu ich okien. Chociaż dziś wielu miłośników architektury
dostrzega w tym projekcie inspirację brutalizmem, to oryginalnie budynki
miały być wykończone cegłą klinkierową i drewnem oraz porośnięte
roślinami pnącymi. O ostatecznym wyglądzie bloków, zadecydowały cięcia
kosztów. Dziś budynki wpisane są do rejestru zabytków.
7. Mauzoleum na Majdanku
Mauzoleum w Majdanku, źródło: Wikipedia, fot. Jolanta Dyr, CC-BY-SA-3.0-PL
- rok powstania: 1969
- architekci: Wiktor Tołkin, Janusz Dembek
Mauzoleum jest częścią
Pomnika Walki i Męczeństwa Narodu Polskiego i Innych Narodów
upamiętniającego ofiary obozu koncentracyjnego Majdanek. Ma formę
betonowej kopuły ustawionej na trzech podporach. Na jej szczycie
znajduje się świetlik. Wewnątrz mauzoleum umieszczona jest w zakrytym
zagłębieniu ziemia z prochami więźniów obozu. Cała konstrukcja
przytłacza swoją surową formą, co idealnie wpisuje się w tragiczną
historię tego miejsca.
8. Bunkier Sztuki w Krakowie
Bunkier Sztuki w Krakowie, źródło: Wikipedia, fot. Agatefilm, CC-BY-SA-3.0
- rok powstania: 1965
- architekt: Krystyna Różyska-Tołłoczko (fasada: Stefan Borzęcki, Antoni Hajdecki)
Galeria sztuki współczesnej zwraca
uwagę oryginalną rzeźbioną fasadą, wykonaną z betonowych odlewów
drewnianych szalunków. Przez wiele lat budynek był jedynym przykładem
nowoczesnej architektury w obrębie Starego Miasta.
9. Kredka i Ołówek we Wrocławiu
Akademiki Kredka i Ołówek we Wrocławiu, źródło: Wikipedia, fot: Ivn-wrc, CC-BY-SA-3.0
- rok powstania: 1990
- architekci: Krystyna i Marian Barscy
Dwa sąsiadujące ze sobą wieżowce o wysokości 19 i 23 kondygnacji zostały
zbudowane jako akademiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Brutalizm projektu
przejawia się w nowatorskiej formie wielościanu i jej dominacji nad
otoczeniem.
10. Śródmiejska Dzielnica Mieszkaniowa czyli „Manhattan” w Łodzi
Śródmiejska Dzielnica Mieszkaniowa czyli łódzki Manhattan, źródło: Wikipedia, fot. Michał Oziębło, CC-BY-SA-3.0-migrated
- rok powstania: 1975-1982
- architekci: Mieczysław Sowa, Krzysztof Wiśniowski, Ryszard Żabiński, Andrzej Nędzi
W obrębie osiedla do dzisiaj znajdują się najwyższe budynki w Łodzi.
Wbrew pozorom, Manhattan nie jest osiedlem z wielkiej płyty, ponieważ ta
technologia nie pozwalała na wznoszenie tak wysokich obiektów. Bloki
zostały wykończone surowym betonem, a przytłaczającego charakteru dodały
im także duże bryły, zawierające pomieszczenia techniczne, umieszczone
na najwyższych kondygnacjach. Część położona bliżej al. Piłsudskiego
została w ostatnich latach całkowicie pokryta styropianem. Pierwotny
charakter dłużej zachowała południowa, niższa część osiedla.
11. Kościół św. Jadwigi Królowej w Krakowie
Kościół św. Jadwigi Królowej w Krakowie, źródło: Wikipedia, fot. APN-PL, CC-BY-SA 3.0
- rok powstania: 1989
- architekci: Jacek Czekaj, Romuald Loegler
Surowa bryła kościoła łączy w sobie ostro ścięte geometryczne kształty i
pofalowane ściany. Brutalistycznego charakteru dodaje także elewacja z
surowego betonu i niewielka ilość przeszkleń.
12. Parafia Podwyższenia Krzyża Świętego i Matki Bożej Uzdrowienia Chorych w Katowicach
Kościół
Podwyższenia Krzyża Świętego i Matki Bożej Uzdrowienia Chorych w
Katowicach, źródło: Wikipedia, fot. MacQtosh, CC-BY-SA-3.0
- rok powstania: 1991
- architekci: Henryk Buszko, Aleksander Franta
Kolejny przykład obiektu sakralnego o nowatorskiej, kontrowersyjnej
formie. Główna bryła budynku to dynamicznie pofalowane ściany. Nad nią
góruje wieża opleciona spiralą schodów. Wnętrze świątyni również
utrzymane jest w surowej, minimalistycznej stylistyce.
13. Osiedle Tysiąclecia w Katowicach
„Kukurydze” na Osiedlu tysiąclecia w Katowicach, źródło: Wikipedia, fot: Sojomail, CC-BY-SA-3.0
- rok powstania: 1961-1982
- architekci: Henryk Buszko, Aleksander Franta, Marian Dziewoński, Tadeusz Szewczyk
Z uwagi na jasne kolory budynków, osiedle rzadko uznaje się za
brutalistyczne. Nie da się jednak nie dostrzec podobieństw pomiędzy
światowymi przykładami tego stylu, a ikonicznymi „kukurydzami”,
stanowiącymi najciekawszy element katowickiego „tauzena”.
https://www.morizon.pl/blog/brutalizm-w-polskiej-architekturze/
YouTube - Vimeo - Videosl
OdpowiedzUsuńyoutube · youtube.com · youtube to mp3 downloader youtube.com. youtube.com · youtube.com · youtube.com. youtube.com · youtube.com. youtube.com. youtube.com. youtube.com. youtube.com. youtube.com.
Best Casino Games & Slots - DrmCD
OdpowiedzUsuńOnline slot games 시흥 출장마사지 can be played 아산 출장안마 at casinos for real money. This includes slots, 영천 출장샵 video poker, and blackjack games. 파주 출장마사지 Some video slots are 동해 출장마사지 also